Demonstrerende advocaten: 'Recht voor iedereen!'

SP-justitiewoordvoerder Sharon Gesthuizen heeft vandaag samen met zo'n 500 advocaten geprotesteerd tegen de bezuinigingen van dit kabinet. Naast de voortdurende bezuinigingen op de rechtsbijstand, worden de kosten voor het voeren van een rechtszaak binnenkort fors verhoogd. De Nederlandse Orde van Advocaten, initiatiefnemer van de actie ‘Recht voor iedereen’ overhandigde de aanwezige Kamerleden een petitie met duizenden handtekeningen. Gesthuizen: 'Met deze bezuinigingsvoorstellen gooit dit kabinet een basisprincipe van onze rechtsstaat overboord gooit, namelijk gelijke toegang tot het recht, voor iedereen. Als alleen de rijken nog naar de rechter kan, dan krijg je klassenjustitie. En als je het recht onbetaalbaar maakt, dan zal onrecht blijven bestaan.’

Sharon Gesthuizen

Gesthuizen vindt de argumenten voor de bezuinigingen niet deugen. Met name de verwijzing naar de ‘eigen verantwoordelijkheid van de rechtszoekende’ steekt Gesthuizen: ‘Dat is een totaal verkeerd principe om toe te passen op de rechtspraak. De ‘gebruikers van het recht’ zijn namelijk niet mensen die er voor kiezen om gezellig eens een dagje naar de rechter te gaan. Mensen gaan niet voor hun lol scheiden. Je kiest er niet voor dat jouw opeisbare vordering niet betaald wordt door een ander. En wanneer je het niet eens bent met een beslissing van de overheid, dan moet je die natuurlijk aan kunnen vechten. Dat de overheid het financieel haast onmogelijk maakt om tegen de overheid te procederen is helemaal schandalig.’

Gesthuizen beloofde de demonstrerende advocaten dat de SP zich binnen de Kamer, maar ook daarbuiten, stevig zal blijven verzetten tegen deze plannen. ‘Een eerlijke rechtsgang voor iedereen staat op het spel. Op de rechtsstaat bezuinig je niet, daar blijf je van af,’ aldus Gesthuizen.

Bekijk een foto-reportage van de demonstratie: