Van Dijk: regering laat kijker zonder digitale TV in de kou staan

Minister Van Bijsterveldt laat kijkers zonder digitale televisie in de kou staan. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op de antwoorden op zijn Kamervragen over de vermindering van het aantal zenders door kabelbedrijf Ziggo. ‘Van Bijsterveldt heeft lak aan TV-kijkers die voor hetzelfde tarief minder zenders ontvangen. Dat is spijtig, want de regering zou pal moeten staan voor een toegankelijk en veelzijdig zenderaanbod, ook als je geen digitale televisie hebt.’

Van Dijk: ‘Het lijkt alsof de antwoorden op mijn Kamervragen door Ziggo zelf zijn beantwoord. Er is geen enkel begrip voor analoge kijkers die ineens gewaardeerde zenders moeten missen, zoals BBC, CNN of de Duitse zenders in Limburg. De minister wil ook niets doen aan het feit dat de tarieven gelijk blijven, ondanks de inkrimping van het pakket. Zij durft zich evenmin uit te spreken over het geschil tussen Ziggo en de programmaraden. Het is een onnodig kille houding waardoor de kijker in de kou komt te staan.’

Aangezien de minister niets doet tegen het uitkleden van het analoge zenderpakket, worden kijkers min of meer gedwongen om over te stappen naar digitale TV. En dat terwijl minstens één op de drie kijkers naar volle tevredenheid analoog kijkt. Zij willen vaak niet overstappen omdat dit extra kosten met zich meebrengt. Digitale televisie zal ongetwijfeld meer gebruikt gaan worden, maar dat is geen reden om analoge kijkers aan hun lot over te laten. Televisie is geen normaal commercieel product; de regering heeft een taak om te voorzien in een toegankelijk, divers en betaalbaar aanbod voor iedereen.

In juli opende Van Dijk het Meldpunt Kabelklachten, waarbij kijkers klachten kunnen doorgeven. Inmiddels zijn ruim 2000 klachten ontvangen. Het Meldpunt kabelklachten@sp.nl blijft beschikbaar tot september, waarna Van Dijk de gebundelde klachten als zwartboek zal aanbieden aan minister Van Bijsterveldt.