‘Uitwisseling medische gegevens burgers niet privatiseren’

SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat minister Schippers (VVD) stopt met het privatiseren van de uitwisseling van patiëntgegevens. Hij wil zo snel mogelijk een debat naar aanleiding van berichten over een private doorstart van het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Het EPD is eerder unaniem weggestemd door de Eerste Kamer vanwege de privacygevoeligheid, grootschaligheid en ineffectiviteit. Van Gerven: ‘Minister Schippers heeft niet goed naar de Eerste Kamer geluisterd. Die heeft haar opgedragen een streep te zetten door het EPD en niet om achter de schermen aan een private doorstart te werken.’

In plaats van een grootschalig, door ICT-belangen gestuurd project, ziet de SP meer in kleinschalige, regionale structuren voor noodzakelijke uitwisseling van gegevens door zorgverleners. De SP stelt hierbij als voorwaarden dat zo’n dossier goed kan worden beveiligd en dat gegevens van een patiënt pas worden opgenomen wanneer deze daar toestemming voor geeft. Van Gerven: ‘Het belang van de patiënt hoort voorop te staan en niet het belang van de EPD-lobby. Bovendien moet er een duidelijke wettelijke basis zijn voor patiëntendossiers. Door het wegkijken van de minister ontstaat er een wildgroei aan patiëntendossiers, terwijl zij zich juist garant zou moeten stellen voor de medische privacy in Nederland.'

De SP wil direct nadat de Kamer terug is van reces een debat in de kamer om minister Schippers terug te fluiten.