Roemer op Europees crisisoverleg: Niet minder, maar juist méér democratie

Dit weekeinde heeft SP-leider Emile Roemer in Amsterdam internationaal overleg gevoerd over de economische en politieke crisis in Europa. Vertegenwoordigers van verwante politieke partijen uit Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, IJsland, Duitsland, Portugal en Cyprus namen deel aan dit overleg. Belangrijkste thema van de gesprekken was: Hoe op een sociale manier uit de crisis te komen.

Foto's: Suzanne van der Kerk

Steingrímur Sigfússon, de IJslandse minister van Financiën: ‘Een sociale uitweg uit de crisis is mogelijk’

Roemer: ‘De crisis wordt nu vooral misbruikt om zekerheden af te breken. Het raakt pensioenen en uitkeringen, sociale werkplaatsen worden gesloten, mensen in kwetsbare posities krijgen met forse kortingen te maken en vele andere maatregelen worden genomen die gewone mensen treffen. Dit is onterecht en ook niet nodig. Regeringsvertegenwoordigers uit uiteenlopende landen als Noorwegen, IJsland, Finland en Cyprus, hebben ons tal van voorbeelden gegeven van beleidsmaatregelen die effectief zijn en waarbij de rekening van de crisis niet bij de mensen komt te liggen die daarvoor geen enkele verantwoordelijkheid dragen.’

De besproken alternatieven snijden volgens Roemer hout: ‘reguleer de markten, pak speculatie aan, reken af met bonussen en andere uitwassen. Haal het geld voor economisch herstel waar het zit en bescherm de publieke sector. Investeer juist nu in duurzame economie en behoud de werkgelegenheid. Hoe sneller wij als SP met deze aanpak aan de bak kunnen, hoe beter het is voor de economie, de Nederlandse bevolking en het aanzien van de politiek.’