‘Medisch interventieteam tegen resistente bacteriën’

SP-Kamerlid Henk van Gerven pleit voor een landelijk team van experts dat snel kan ingrijpen, wanneer een zorginstelling in de problemen komt door resistente bacteriën. ‘In het Maasstad Ziekenhuis zijn al 79 mensen besmet. Mogelijk zijn er zelfs 27 slachtoffers gevallen. Dit laat zien dat het toezicht faalt, op het moment dat ook het management faalt. Dit interventieteam kan sneller en harder ingrijpen als het bestuur afwacht.’

De uitdijende besmetting in het Maasstad Ziekenhuis komt waarschijnlijk omdat de infectiebron te laat is onderkend en niet adequaat is bestreden. Van Gerven: ‘Het doet me sterk denken aan de Q-koorts epidemie. Ook daar heeft men veel te lang gewacht met het bestrijden van de infectiebron waardoor duizenden mensen onnodig Q-koorts hebben gekregen.’

Met enige regelmaat duiken berichten op dat ziekenhuizen afdelingen moeten sluiten vanwege besmetting met resistente bacteriën. Recent was dit nog het geval bij het Medisch Spectrum Twente in Enschede en het St. Jans Gasthuis in Weert. ‘Deze bacteriën moeten systematisch en planmatig worden bestreden. Een dergelijk interventieteam opgezet door de Inspectie voor de Gezondheidszorg samen met het RIVM en de Stichting Werkgroep Infectie Preventie is hiervoor een geschikt instrument. Temeer daar het aantal mensen waarvan het overlijden in ziekenhuizen voorkomen had kunnen worden voorkomen de laatste jaren gestegen is van 1700 naar circa 2000 doden per jaar. Om dit aantal terug te dringen is het bestrijden van infecties cruciaal’, aldus Van Gerven.