'Help maffia niet met verbranden afval uit Napels’

SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat het kabinet een stokje steekt voor het importeren van afval uit Napels door Nederlandse afvalverwerkingsbedrijven. De afvalverwerkers willen het in Napels opgehoopte afval in Nederland gaan verbranden. Van Gerven: ‘Gesleep met afval is altijd een nutteloze bezigheid maar het wordt helemaal erg als we daarmee de Italiaanse maffia uit de brand gaan helpen.’

Door toedoen van de maffia is de afvalberg in Napels de laatste jaren fors gegroeid. De georganiseerde misdaad verdient veel geld met het frustreren van de bouw van goede afvalverwerking en met het illegaal dumpen van afval. Van Gerven: ‘De lokale bevolking is niet geholpen met dit soort oplossingen. Laat de Italianen zelf voor goede afvalverwerking zorgen. Door het probleem over te nemen, kan de maffia vrolijk doorgaan met het frustreren van het proces en het dumpen van het afval.’

De Nederlandse afvalverbrandingsinstallaties hebben op papier een overcapaciteit en zijn daarom zeer geïnteresseerd in het Italiaanse afval. De laatste tien jaar zijn veel verbrandingsovens bijgebouwd, ook al was al lang duidelijk dat het Nederlandse aanbod van afval kleiner is. Van Gerven: ‘Het goedkoop opbranden van afval is geen duurzame oplossing van het afvalprobleem. Als we in Nederland door hergebruik minder hoeven te verbranden dan moeten we daar blij mee zijn. Dan kunnen er immers ovens dicht en wordt de lucht schoner. Afval naar Nederland slepen om de maffia uit de brand te helpen is weinig zinvol. Ik denk niet dat de Nederlandse bevolking graag de rook van het maffia-afval inademt. Laten we stoppen met die onzin.’