Actie 'Terug naar de Bossen' moet sneeuwbaleffect krijgen

Afgelopen weekend was er een bijzondere bijeenkomst van gehandicapten in de bossen bij Mook. In oude legertenten werd overnacht en plannen besproken om de grote afbraak van de zorg voor gehandicapten van dit kabinet tegen te houden. Kamerleden van de SP, GroenLinks en de PvdA waren aanwezig om de actiegroep 'Terug naar de bossen' een hart onder de riem te steken. SP-leider Roemer: 'De stapeling van bezuinigingsmaatregelen zijn een aanslag op de grondrechten voor gehandicapten en chronisch zieken. Acties zoals deze zullen hopelijk een sneeuwbal van maatschappelijk verzet teweegbrengen die niet te stuiten is.'

Jan Troost - oud-voorzitter van de Chronisch zieken en Gehandicapten raad - en één van de initiatiefnemers van de acties

De organisatie 'Terug naar de Bossen' grijpt met zijn acties en naam terug naar de geschiedenis van de zorg voor gehandicapten in Nederland. Tot de jaren zeventig van de vorige eeuw werden mensen met een beperking opgevangen in instellingen, veelal ver weg van dorpen en steden. Sinds die tijd veranderde er veel en hebben mensen met een handicap de internaten verlaten om hun plaats in de samenleving in te nemen. Na jaren van apartheid heeft een vasthoudende emancipatiebeweging er voor gezorgd dat mensen met een handicap onderdeel van de Nederlandse maatschappij geworden zijn. Maar die mooie tijd is voorbij nu een regen van maatregelen gehandicapt Nederland treft. Daarom trekt de actiegroep Terug naar de bossen zich terug uit de samenleving.