'Wij zijn allen Noren'

SP-leider Emile Roemer heeft met ontzetting gereageerd op de bomaanslag en schietpartij in Noorwegen. Hij sluit zich aan bij de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Carl Bildt die zich solidair verklaarde met de woorden 'Wij zijn allen Noren'. Roemer: 'Een laffe daad als deze raakt elke vrije samenleving. Wat gisteren in Noorwegen is gebeurd, is ook in ons land nooit helemaal uit te sluiten.'

Bij beide aanslagen zijn inmiddels zeker 85 mensen om het leven gekomen. Behalve het regeringscentrum in Oslo, is ook een jeugdkamp van de regerende Arbeiderspartij het doelwit geweest van een aanslag. De Noorse politie gaat niet uit van een internationale terreurdaad maar van een binnenlandse aanval op het politieke systeem. Premier Stoltenberg zei in een boodschap aan de aanvaller(s) 'je kunt onze democratie niet vernietigen, of onze idealen voor een betere wereld'.

De aanslagen gelden in Noorwegen als de grootste terreurdaad sinds de Tweede Wereldoorlog. Buitenlandwoordvoerder Harry van Bommel zal vandaag namens de SP een blijk van medeleven overbrengen aan Eva Bugge, de Noorse ambassadeur in Nederland.