Leijten: ‘Salarissen zorgbestuurders wettelijk inperken’

SP-Kamerlid Renske Leijten stelt voor dat bestuurders in de zorg niet meer mogen verdienen dan de zogenaamde ministersnorm van 130.000 euro. Uit onderzoek van het Financieele Dagblad blijkt dat een vrijwillig afgesproken code op elke mogelijke manier wordt overtreden. Leijten: ‘Hier waarschuwde de SP al voor toen er in de Kamer over werd gesproken. Een maximum salaris leg je vast in een wet, niet in een vrijwillige code. Het moet klaar zijn met het gegraai aan de top van zorginstellingen, terwijl aan de onderkant aan alle kanten bezuinigd wordt.’

In de loop der jaren heeft de SP vele rapporten gemaakt over de salarissen in de top van de zorg. Leijten: ‘Elke keer weer werd ons voorgehouden dat zelfregulering de oplossing zou zijn. Het enige wat we moesten doen was de zorgbobo’s vertrouwen. Wij deden dat toen al onvoldoende, maar de meerderheid van de Tweede Kamer ging helaas akkoord. Nu blijkt dat dit vertrouwen nergens op is gebaseerd, wil ik zo snel mogelijk de wet wijzigen en deze vrijwillige norm veranderen in een wet. We hebben de grootste moeite om de zorg overeind te houden, het laatste wat we nodig hebben is een dikbetaalde bestuurder.’