Karabulut bij werkonderbreking sociale werkplaats Paswerk

Sadet Karabulut sprak de werknemers toe

SP-Kamerlid Sadet Karabulut was gisteren bij de werkonderbreking bij Paswerk te Haarlem. Karabulut is verheugd dat de werknemers het heft in eigen handen nemen: 'Dit zijn trotse werkers die de crisis niet hebben veroorzaakt. Het is terecht dat zij weigeren te bloeden voor de daden van bankiers. Rutte zet het salaris en de baan van al deze mensen op het spel. De werkers werken hard en eisen een bescheiden loonsverhoging zodat zij fatsoenlijk rond kunnen komen. Wij steunen hen daarin. Het kabinet gunt hen een toekomst achter de geraniums in de armoede; de SP een eerlijke baan voor een eerlijk loon.'

Medewerkers van Paswerk

De werkonderbreking bij sociale werkplaats Paswerk was gericht tegen de mislukte CAO onderhandelingen tussen werkgevers en de vakbonden. Ook richtte men zich tegen de bezuinigingen die dit kabinet wil doorvoeren. Maar liefst 650 miljoen wil het kabinet bezuinigen op de sociale werkplaatsen, ook schrapt men 60.000 banen en wil men werken onder het minimumloon mogelijk maken. Omdat het kabinet minder geld per werknemer - via de gemeente - aan de sociale werkplaatsen wil uitkeren, komen de werkplaatsen in grote financiƫle problemen. Hierdoor staat de CAO onder druk, dreigen begeleiding en werkplekaanpassingen verloren te gaan en is grote onrust ontstaan onder medewerkers.