Irrgang wil Rutte horen over 50 miljard

SP-Kamerlid Ewout Irrgang wil dat de Tweede Kamer terugkomt van reces om opheldering van premier Rutte te krijgen over het 50 miljard hogere pakket voor Griekenland. Irrgang: ‘Afgelopen vrijdag sprak Rutte over ruim honderd miljard, inclusief de bijdrage van de banken. Nu blijkt dat alleen de Europese belastingbetaler en het IMF al dat bedrag betalen. Ook wordt steeds duidelijker dat veel banken geen zin hebben om mee te betalen aan het oplossen van de problemen die ze zelf hebben veroorzaakt. Ik wil van Rutte horen hoe deze blunder heeft kunnen gebeuren.’

Vorige week donderdag, voorafgaand aan het Europees overleg over de aanpak van de schuldencrisis, sprak de Tweede Kamer al met minister De Jager. Irrgang: ‘Toen hebben wij al duidelijk gemaakt dat wij niet akkoord konden gaan met de voornemens van het kabinet: de veel te hoge schuld van Griekenland wordt niet aangepakt en daardoor helpt dit reddingspakket de banken in plaats van de Grieken. Nu blijkt dat het totale bedrag 50 miljard hoger is, dan ons vrijdag werd verteld. Vijftig miljard is bijna drie keer het bedrag dat dit kabinet wil gaan bezuinigen. Daar mag je je niet zomaar in vergissen.’

In het debat wil de SP volstrekte duidelijkheid over het totale bedrag, de bijdrage van de banken en hoe hier zoveel verwarring over heeft kunnen ontstaan. ‘Eerst sprak het kabinet over verwarring, omdat het kabinet een kortere termijn noemde dan de andere landen. Maar Rutte heeft de bijdrage van de banken niet bij het totaalbedrag opgeteld. Dat is ofwel misleiding ofwel ontzettend stom. Wist Rutte nou waar hij mee heeft ingestemd of zat hij er echt 50 miljard naast. Die onduidelijkheid moet snel van tafel.’