Goocheltruc Donner lost probleem sociale werkplaatsen niet op

'Minister Donner heeft wel een heel bijzondere oplossing om het conflict met de gemeenten over het bestuursakkoord en de sociale werkvoorziening op te lossen: een extra korting van 100 miljoen op het gemeentefonds.' Dat zegt SP-Kamerlid Sadet Karabulut in reactie op de plannen van Donner om nog een keer te snijden in het fonds waaruit alle gemeenten geld krijgen om voorzieningen in de gemeente te betalen, zoals zorg, uitkeringen, onderwijs en huisvesting. Donner wil de extra korting van 100 miljoen euro gebruiken om gemeenten te ondersteunen die bereid zijn te snoeien in de sociale werkplaatsen.

Karabulut: 'Gemeenten weigeren terecht om in opdracht van het kabinet de sociale werkplaatsen te slopen. De nieuwe goocheltruc van Donner brengt gemeenten in nog grotere financiële problemen. Gemeenten die bereid zijn om de asociale bezuinigingen op de sociale werkplaatsen door te voeren krijgen dan een slooppremie. Op deze manier probeert Donner gemeenten te verdelen om zijn plannen voor het schrappen van 60.000 banen in de werkplaatsen waar te kunnen maken. Ik hoop dat gemeenten zich niet laten lenen voor deze verdeel- en heerspolitiek.'

Het kabinet wil per jaar 650 miljoen euro bezuinigen op de sociale werkplaatsen. 60.000 banen in de sociale werkplaatsen worden geschrapt. Werknemers met een arbeidsbeperking die niet meer in de werkplaats terecht kunnen moeten bij reguliere werkgevers aan het werk. Karabulut: 'Nog steeds weigert het kabinet ook maar één baan te regelen voor deze werknemers. Een nieuwe korting van 100 miljoen verandert daar niets aan. Deze plannen leiden tot armoede en uitsluiting en moeten zo snel mogelijk van tafel.'

Betrokken SP'ers