Alarmnummer 112 moet in de hele EU standaard zijn

Alarmnummer 112 is te onbekend in de EU, in veel landen is er naast 112 een nationaal noodnummer actief dat veel bekender is. Met de zomervakantie voor de deur is het belangrijk dat iedere vakantieganger weet dat 112 in heel de EU bereikbaar is. Het Europees Parlement heeft vandaag actie gevraagd. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Dat is een goede zaak. De afspraken hierover zijn al in 1991 gemaakt en er kunnen levens worden gered met een goed functionerend noodnummer: tijd voor actie dus`.

De Jong wil echter niet dat de Europese Commissie een promotiecampagne op gaat zetten voor 112. De Jong: ‘Op z'n zachtst gezegd zijn de promotiecampagnes van de Europese Commissie in het verleden weinig succesvol gebleken. Daarnaast moet er echt per lidstaat worden bekeken of promotie van het nummer nodig is: in Nederland zit het wel goed maar in Engeland belt iedereen nog 999. Zet promotie dan ook per lidstaat in. Of laat dit bijvoorbeeld een reisbureau standaard melden bij een reis naar een EU lidstaat`.

Waar de EU volgens de SP'er wel een rol kan spelen is op de dekking van het netwerk voor mobiele telefoons. In veel afgelegen gebieden is de netwerkdekking niet goed geregeld. Als daar een ongeluk gebeurt, is het niet zeker of de hulpdiensten wel bereikt kunnen worden. De Jong: ‘Omdat de Europese Commissie zoveel mogelijk aan de markt wil overlaten, en deze gebieden commercieel niet interessant zijn, staan de ontwikkelingen daar vaak stil. Volgens de SP ligt hier een taak voor de overheid: netwerkdekking over het gehele grondgebied is een essentiële basisdienst.` De Jong vindt dan ook dat de overheid er voor moet kunnen zorgen dat ook in minder rendabele gebieden dekking is, eventueel via gerichte subsidies of door de dekking te regelen via een overheidsdienst.