Van Raak: ‘De AIVD ontduikt de wet’

‘Het werk van de veiligheidsdienst is geheim, maar het falen van de AIVD mag niet geheim blijven.’ Dat zegt SP-Kamerlid Ronald van Raak, die zich zorgen maakt over het feit dat de dienst weigert mensen te informeren die onderwerp zijn geweest van onderzoek. Sinds 2007 moet de AIVD mensen melden dat zij zijn gevolgd, afgeluisterd of op een andere manier in de gaten gehouden. Dat is vastgelegd in de wet, maar tot nu toe heeft de veiligheidsdienst nog nooit aan deze ‘notificatieplicht’ voldaan. Van Raak vraagt minister Donner van Binnenlandse Zaken waarom de AIVD weigert om zich aan de wet te houden.

Van Raak: ‘We vragen van de AIVD om hard op te treden bij verdenkingen van terrorisme of geweld. Maar dat betekent ook dat we onze burgers goed moeten beschermen. Door de notificatieplicht, vijf jaar na het einde van een onderzoek, informeren we mensen, zodat zij zichzelf kunnen verdedigen. Ik begrijp best dat de dienst soms redenen heeft om mensen niet te informeren, als daarmee operationele informatie wordt blootgegeven. Maar dat sinds 2007 niemand een brief heeft gekregen is belachelijk. De belangrijkste reden die de AIVD geeft is dat zij de adressen van mensen na vijf jaar niet kan terugvinden. Dit is niet alleen dom, maar ook het ontduiken van een wettelijke plicht.’

In september 2010 beloofde de SP de AIVD een taart, op het moment dat de eerste Nederlander een notificatie van de dienst had gekregen. Die taart wacht nog steeds op bezorging.