Van Bommel: Terechte twijfel politiebond over Kunduz

SP-Kamerlid Harry van Bommel heeft alle begrip voor de twijfel die de Nederlandse Politiebond (NPB) heeft, aan de veiligheid van de Afghaanse provincie Kunduz. Van Bommel: ‘Ik wil van het kabinet weten hoe het er nu voor staat in Kunduz. Wij hebben nooit geloofd in deze missie. Zeker nu we van de eerste Nederlandse militairen daar zorgelijke geluiden horen, wil ik van het kabinet weten hoe onveilig Kunduz momenteel is.’

Binnenkort beginnen 150 Nederlandse politieagenten met de opleiding van Afghaanse agenten. Dit zal gebeuren in de Afghaanse provincie Kunduz. Oorspronkelijk is door het kabinet gekozen voor Kunduz in verband met de relatieve veiligheid van die provincie. Daar wordt ondertussen steeds meer aan getwijfeld. Daarom wil Van Bommel nieuwe informatie, voor 150 Nederlandse agenten naar de provincie afreizen.

Een woordvoerder van de Taliban laat aan de Volkskrant weten dat het Nederlandse kamp in Kunduz een doelwit is. Dat dit een serieus dreigement is, blijkt uit het feit dat buitenlandse trainers al jaren slachtoffer worden van aanslagen van de Taliban. Sinds maart 2009 kwamen al 36 NAVO-trainers om het leven. De Nederlandse Politiebond betwijfelt ondertussen of er nog voldoende vrijwillige trainers te vinden zijn. Van Bommel wil van de ministers weten welke minimale vrijwillige aanmelding van Nederlandse politieagenten noodzakelijk is om de missie door te laten gaan.