Strengere gedragscode Europarlementariërs

Het Europees Parlement heeft overeenstemming bereikt over een nieuwe gedragscode voor Europarlementariërs. Zo mogen de Europarlementariërs volgens de nieuwe regels geen giften meer aannemen boven de 150 euro en moeten ze openbaarheid verschaffen over hun nevenfuncties. SP-Europarlementariër Dennis de Jong is: ‘Redelijk tevreden’ over het resultaat.

De SP’er had liever nog strengere afspraken gemaakt over onder meer de regels voor bijbanen die Europarlementariërs mogen hebben. Ook had De Jong gehoopt op een proef met het instellen van een ‘legislative footprint’ waarin parlementariërs verplicht per wetsvoorstel bijhouden met welke lobbyisten zij contact hebben gehad. De ‘legislative footprint’ wordt volgens het voorstel nu volledig vrijwillig.

Over de nieuwe gedragscode is woensdag overeenstemming bereikt in een werkgroep van het Europarlement onder leiding van parlementsvoorzitter Jerzy Buzek. De Jong was een van de acht leden van de werkgroep waarin alle groepen van het Europarlement vertegenwoordigt waren. Het voltallige parlement moet nog over het voorstel stemmen maar het voorstel wordt door alle fracties gesteund. De Werkgroep was ingesteld naar aanleiding van een lobbyschandaal eind maart waarbij journalisten van de Britse krant de Sunday Times zich als lobbyisten voordeden en hen grote sommen geld boden in ruil voor wetsvoorstellen.