SP ziet niets in kandidaat voor de EU rekenkamer

SP-Europarlementariƫr Dennis de Jong ziet niets in de beoogde Zweedse kandidaat voor de Europese rekenkamer. De Jong: 'Hij heeft geen visie op de hoognodige veranderingen bij de rekenkamer, hij ziet het als opstapje naar zijn pensioen, hij heeft geen ervaring als lid van een rekenkamer en hij wordt in Zweden ook nog eens genoemd in een integriteitschandaal. Genoeg redenen om deze man niet te benoemen.'

Cultuurverandering De Europese Rekenkamer is het afgelopen halfjaar geregeld in het nieuws geweest. De uitspraken van oud-rekenkamerlid Engwirda in de Volkskrant leidden begin dit jaar tot ophef. Hij stelde dat er in zijn tijd bij de Rekenkamer veel zaken onder het tapijt geveegd werden, omdat sommige leden zich teveel door nationale belangen lieten leiden. De Jong: 'Engwirda gaf tevens aan dat er aan een cultuurverandering is ingezet, dat vraagt om nieuwe rekenkamerleden die de handen uit de mouwen willen steken om de rekenkamer te veranderen. Deze man zegt in zijn sollicitatie bij het parlement letterlijk dat hij op zoek is naar een rustig baantje voor zijn pensioen, kortom de verkeerde man voor deze plek.'

Vriendjespolitiek De Zweedse Wessberg is een nauwe politieke bondgenoot van de Zweedse Premier, zijn kandidatuur is een politieke benoeming die in Zweden niet onomstreden is. Daarnaast wordt hij ook genoemd in een integriteitschandaal rondom verkiezingen in de Zweedse Conservatieve partij, waar hij nieuwe leden zou hebben ingeschreven en hun lidmaatschapsgeld hebben betaald om de kandidatuur van een politieke bondgenoot veilig te stellen. Ook in het Europees Parlement zijn het zijn politieke vrienden van de Europese Volkspartij die zijn benoeming door drukken, ondanks bovengenoemde bezwaren.