SP stuurt Donner terug naar Europa

SP-Kamerlid Sadet Karabulut kreeg vandaag steun van de Kamer voor haar voorstel om de Brusselse bemoeienis met onze sociale huursector te stoppen. Door haar plan moet minister Donner nu naar Brussel om te vertellen dat zij zich niet met onze woningbouw moeten bemoeien. Karabulut: ‘Met dank aan Brussel zouden mensen die meer dan 33.000 euro per jaar verdienen niet meer een sociale huurwoning kunnen krijgen, terwijl je met dat salaris ook nauwelijks een huisje kan kopen. Donner moet nu in Brussel gaan vertellen dat hij hier niet mee akkoord kan gaan en dat deze grens moet worden verruimd.’

Het Europese voorstel om te bepalen met welk inkomen je in Nederland nog een sociale woning mag huren, leidde tot grote onrust onder huurders. Duizenden mensen met een bescheiden inkomen zouden hierdoor tussen wal en schip belanden. Het aangenomen plan van Karabulut betekent dat het kabinet opnieuw in Brussel moet gaan onderhandelen om ervoor te zorgen dat deze normen verruimd worden.

Karabulut: ‘Mensen met een modaal inkomen mogen niet de dupe worden van deze Brusselse bemoeizucht. Donner moet naar Brussel en met een nieuw plan terugkomen, dat ervoor zorgt dat Brussel niet bepaalt wie er in onze sociale huurwoningen gaat wonen.’

Betrokken SP'ers