Raad van Europa: Geef staakt-het-vuren Libië kans

De parlementaire assemblee van de Raad van Europa vindt het tijd voor een staakt-het-vuren in Libië. Dat meldt SP-senator Tiny Kox uit Straatsburg, waar de assemblee de situatie in Noord-Afrika en het Midden-Oosten bespreekt. Eerder deze week vroeg de Arabische Liga daar al om.

Tiny Kox

Kox, voorzitter van de fractie van Verenigd Links in de assemblee, waarin alle parlementen uit Europa vertegenwoordigd zijn: 'De strijdende partijen in Libië moeten nu de wapens neerleggen en de NAVO dient haar bombardementen op te schorten. Internationale waarnemers zouden toezicht op de naleving van een staakt-het-vuren moeten houden. De meeste fracties vinden dat het geweld moet stoppen en een vreedzame oplossing een kans moet krijgen. Doorgaan met geweld is een doodlopende weg, voor iedereen. De NAVO-bombardementen werden aanvankelijk gezien als deel van de oplossing in Libië. Ze moesten de luchtmacht van Khadaffi aan de grond houden. Maar nu zijn de bombardementen een deel van het probleem geworden. Er wordt van alles en nog wat bestookt en er vallen steeds meer burgerslachtoffers. Daar schiet niemand iets mee op.'

Ook in Syrië moet het geweld stoppen, dat nu al maandenlang door president Assad op zijn bevolking wordt losgelaten. Kox: 'Meer dan duizend doden, tienduizend gevangenen, duizenden mensen op de vlucht – en miljoenen burgers die vrede, veiligheid en democratie willen. In Syrië is geen sprake van internationale militaire interventie. Maar er is wel grote behoefte aan internationale solidariteit, zeker met de organisaties die het verzet in het land proberen te coördineren. In contacten met hen is me verzekerd hoe belangrijk die solidariteit op dit moment is voor hen.'

Samen met zijn collega-fractievoorzitters wil Kox dat waarnemers, journalisten en internationale hulpverleners toegang krijgen tot Syrië en Libië. Ook bepleit hij dat Europese landen hulp bieden aan Tunesië, Egypte en Turkije bij de opvang van alle vluchtelingen. Kox: 'Die landen verdienen onze complimenten. Ze bieden ruimhartig onderdak aan mensen die op de vlucht zijn geslagen voor alle geweld in hun land. Daarvoor verdienen ze onze steun.'