Pgb afgeschaft: ‘Reddingslijn naar menswaardig bestaan doorgeknipt’

Volgens SP-Kamerlid Renske Leijten is de langdurige zorg bij dit kabinet niet in goede handen. Leijten: ‘Mensen die niet terecht konden in de reguliere zorg vonden hun weg naar het pgb. Het werd een vluchtheuvel, een reddingslijn, die knip je niet zomaar door. Helemaal niet nu de reguliere zorg jaar op jaar verslechterd is. Deze mensen kunnen nergens heen. De plannen van Rutte zijn een rechtstreekse aanval op het recht op goede zorg.’

Bekijk een fotoreportage van de demonstratie

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de langdurige zorg die geregeld wordt in de AWBZ. Het kabinet Rutte bezuinigt hard op de zorg. Daardoor dreigen 120.000 mensen hun persoonsgebonden budget te verliezen. Leijten vreest dat veel van hen in de problemen komen: ‘Er blijven straks een paar opties over. Je bent óf afhankelijk van een onwillige zorgverzekeraar, óf van een gemeente die zorggeld ook mag uitgeven aan parkeergarages of je wordt ouderwets afhankelijk van de liefdadigheid – net als een halve eeuw geleden. Zo wil ik niet omgaan met de meest kwetsbare mensen in ons land.’

Ook het huidige kabinet zet het mes in de zorg. Gemeenten moeten 5% bezuinigen op de begeleiding van mensen die langdurige zorg nodig hebben. Dat terwijl deze gemeenten ook te maken krijgen met een grote groep mensen die nu nog een pgb krijgen, maar straks afhankelijk worden van de grillen van de gemeente.

De hervorming van de langdurige zorg wordt, sinds 2002, eufemistisch de ‘modernisering van de AWBZ’ genoemd. Leijten: ‘In praktijk betekent dit dat de langdurige zorg al jaren uitgekleed wordt. Onder de spookbeelden dat het allemaal te veel geld kost, werd de ouderen, gehandicapten en psychiatrische zorg op afstand gezet, vermarkt en verslechterd.’

Vandaag demonstreerden ruim 1500 mensen tegen de bezuinigingen op het persoonsgebonden budget.