Oppositie organiseert hoorzitting over korten van patiëntorganisaties

SP-Kamerlid Renske Leijten zoekt de samenwerking met andere oppositiepartijen om een hoorzitting te organiseren, waarin patiëntorganisaties de gevolgen van de dreigende bezuinigingen kunnen aangeven. Het kabinet kondigde eind mei aan het mes te zetten in deze organisaties, die opkomen voor de belangen van patiënten, ouderen en gehandicapten. Hetzelfde voorstel van Leijten werd toen geblokkeerd door CDA, VVD en PVV. Daarom organiseert ze de hoorzitting nu zelf, op 16 juni tussen half twee en half vier.

Leijten: ‘We zijn druk bezig met het uitnodigen van organisaties. Hun zorgen moeten gehoord worden. Ik hoop dat CDA, VVD en PVV het lef hebben om te komen luisteren, zodat ze kunnen horen wat ze allemaal afbreken wanneer ze minister Schippers blijven steunen.’

De patiënten-, ouderen- en gehandicaptenorganisaties ontvangen nu 42 miljoen subsidie. Schippers stelt voor het budget te korten met 17 miljoen. Leijten: ‘Dit zal leiden tot het einde van veel organisaties die van groot belang zijn voor hun achterban. Deze organisaties voorzien ze van informatie, organiseren lotgenotenbijeenkomsten, maken dat mensen kunnen deelnemen aan de samenleving. Al jaren verrichten ze zulk belangrijk werk, dat ze het verdienen dat hun stem gehoord wordt. Daarom ben ik er trots op dat we ondanks CDA, VVD en PVV toch een hoorzitting organiseren.