Onterechte declaraties terug naar onderwijs

De onterechte declaraties van InHolland-bestuurders moeten terug in het onderwijs geïnvesteerd worden. Dat zegt SP-Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het Inspectierapport waaruit blijkt dat bestuurders voor negen ton onterecht hebben gedeclareerd. Van Dijk wil snel een debat met staatssecretaris Zijlstra over aanscherping van de regels: 'Elke cent moet terug naar het onderwijs.'

Van Dijk: 'Bestuurders van InHolland hebben tonnen aan belastinggeld in hun zak gestoken. Dat is een dubbele doodzonde. Er werden reisjes gemaakt, salarissen verhoogd en er was zelfs een auto met ingebouwde televisie. De Raad van Toezicht deed niets. Het moet afgelopen zijn met de zakkenvullerij door onderwijsbestuurders. We moeten toe naar kleine scholen met een directie die zich inzet voor het onderwijs in plaats van de eigen portemonnee. Maak een eind aan de schaalvergroting met losgezongen bestuurders, zoals ik bepleit in mijn Actieplan HBO. En de regering moet alles doen om onterechte declaraties terug in het onderwijs te investeren.'