Nieuwe Eerste Kamerfractie aan de slag

De vandaag geïnstalleerde nieuwe Eerste Kamer telt acht leden van de SP. Fractievoorzitter blijft Tiny Kox, die sinds 2003 senator is voor de SP. Voordien was hij tien jaar lang als partijsecretaris belast met de dagelijkse leiding van de partij.

De Eerste Kamerfractie bestaat verder uit vicefractievoorzitter Tineke Slagter, huisarts, Eric Smaling, hoogleraar aan de Technische Universiteit van Twente en directeur van het Tropeninstituut, de directeur van het Wetenschappelijk Bureau van de SP Arjan Vliegenthart, econoom aan de Universiteit van Amsterdam Geert Reuten, oud-kinderrechter Nanneke Quik, advocaat Bob Ruers en Tuur Elzinga, in het dagelijks leven verbonden aan FNV-Mondiaal.

Kox denkt dat zijn fractie een belangrijke rol kan gaan spelen: 'Er is geen meerderheid op voorhand voor de regering van Mark Rutte. Dat betekent dat de kans groot is dat we wetsvoorstellen die rammelen of anderszins niet deugen, makkelijker in de prullenmand kunnen stoppen. Dat is goed voor het land en een uitdaging voor onze partij.'

De nieuwe Eerste Kamer telt verder 16 VVD'ers, 14 PvdA'ers, 11 CDA 'ers en 10 PVV'ers. GroenLinks en D66 hebben elk 5 leden. De ChristenUnie komt met 2 mensen in de Senaat. De Partij voor de Dieren, 50+, SGP en de Onafhankelijke Senaatsfractie tellen allemaal één lid.