Kooiman: 'Personeelstekort in jeugdgevangenis levensgevaarlijk'

SP-Kamerlid Nine Kooiman spreekt schande van het ernstige personeelstekort in een jeugdgevangenis in Breda. Kooiman: ‘Er worden 1200 mensen ontslagen en jeugdgevangenissen worden gesloten, maar de gevangenissen die open blijven krijgen de dienstroosters niet meer rond. Hierdoor loopt het personeel onaanvaardbare risico’s. Ik vind dit onverantwoord’. Kooiman wil zo snel mogelijk een debat met staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie.

Het personeel in jeugdgevangenis Den Hey-Acker in Breda is recent een verklaring voorgelegd, waarin zij moeten tekenen voor akkoord met het noodrooster voor de zomermaanden. Met de ondertekening van die verklaring stemt het personeel in met diensten van 12 uur, roosterwisselingen op het laatste moment en onderbezetting van de gebruikelijke posten. Kooiman: ‘Om met de moeilijkste criminele jongeren te werken moet je scherp zijn, diensten van 12 uur kunnen echt niet. En te weinig personeel in een jeugdgevangenis, waar regelmatig vechtpartijen en andere incidenten plaatsvinden is levensgevaarlijk.’

Kooiman vindt het onacceptabel om het personeel te laten verklaren op de hoogte te zijn ‘van de consequenties aangaande de door mij gemaakte keuze’. ‘Ten eerste is er geen sprake van een vrije keuze om de verklaring wel of niet te tekenen. Als je dit niet tekent is de kans groot dat je wordt ontslagen, want er verdwijnen veel banen in het gevangeniswezen. Ten tweede, de staatssecretaris is verantwoordelijk voor de veiligheid in de inrichtingen, hij moet de inrichting dus verbieden gebruik te maken van dit noodzomerrooster met allerlei idiote verklaringen. Dit noodrooster moet meteen door de papierversnipperaar.’