Kamer steunt SP: Bestuurders chipkaartproject moeten salaris inleveren

De Tweede Kamer heeft vandaag ingestemd met een voorstel van SP-Kamerlid Farshad Bashir. De bestuurders van Trans Link Systems, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de invoering van de chipkaart verdienen momenteel allebei meer dan de Balkenendenorm. Bashir: ‘Het openbaar vervoer is van ons allemaal en TLS is grotendeels eigendom van de NS, waar we alle aandelen van in bezit hebben. Deze bestuurders mogen dus nooit meer verdienen dan de Balkenendenorm. Met dit voorstel, wordt hier eindelijk voor gezorgd.’

De SP heeft al langere tijd kritiek op het functioneren van TLS. Het bedrijf is opgericht met 100 miljoen euro publiek geld en draagt de verantwoordelijkheid voor het verdelen van de miljarden aan reisgelden die via de OV-Chipkaart rond gaan. Bashir: ‘Het bedrijf maakt al jaren miljoenen verlies en de minister zegt keer op keer dat ze er geen invloed op heeft. Dat is al erg genoeg, maar met dit voorstel maken we tenminste een eind aan de astronomische salarissen die het bestuur ontvangt.’