Gemeenten zeggen nee tegen afbraak sociale werkplaats

SP-leider Emile Roemer is blij dat de gemeenten ‘nee’ hebben gezegd tegen het uitkleden van de sociale werkplaatsen. Vandaag kwamen lokale bestuurders bij elkaar op het VNG-congres over het bestuursakkoord, waarin onder meer de ontmanteling van de sociale werkplaatsen beschreven staat. ‘Ik ben blij dat wethouders zich niet laten misbruiken door het kabinet-Rutte. De eerste slag in de strijd tegen de afbraak van de sociale zekerheid is gewonnen.’

WSW-ers eten water en brood in het restaurant achter de geraniums dat was opgezet bij Theater Amphion Doetinchem waar de bestuurders gingen eten

Roemer heeft samen met collega-Kamerlid Sadet Karabulut en vele andere SP’ers twee dagen in Ulft actie gevoerd, tegen dit bestuursakkoord. ‘Dit was de eerste grote test na maanden lang actie voeren samen met de mensen van de sociale werkplaats. Het door ons opgerichte comité ‘Armoede Werkt Niet’ is geslaagd in het mobiliseren van al die mensen met een arbeidshandicap, die de dupe dreigen te worden van het kabinetsbeleid. Daarom zie ik het ‘nee’ van de VNG tegen deze bezuinigingen als een eerste overwinning. Zonder maandenlange acties was dit resultaat nog nooit behaald.’

Sadet Karabulut

Acties op de gele loper bij theater Amphion

In de aanloop naar dit congres spraken alle lokale SP-bestuurders zich al uit tegen dit akkoord. Dat verbaast Roemer weinig: ‘Dit VVD-akkoord zou de sloop van de sociale werkplaatsen en een forse bezuiniging op de jeugdzorg betekenen. Ook kunnen gemeenten het geld dat ze voor zorg ontvangen, aan alles wat ze willen uitgeven.’

Nu de lokale bestuurders hebben aangegeven, de bezuinigingen op de sociale werkplaatsen niet voor hun rekening te willen nemen, moet het akkoord volgens Roemer in de prullenbak. ‘Gemeenten zijn het niet met Rutte eens, dus moet Rutte opnieuw onderhandelen. Wij zullen ons blijven verzetten tegen de sociale kaalslag van Rutte en zijn vrienden.’

Anti-armoede-armada

Een heuse anti-armoede-armada, verwelkomde de bestuurders bij de ingang van het congres dat plaatsvond in Ulft

Duizenden WSW-ers protesteren buiten de congreszaal tegen afbraak van de WSW