Europese Commissie steunt SP: corruptie serieus aanpakken

Eurocommissaris Malmström, verantwoordelijk voor justitiesamenwerking, heeft vanmorgen toegezegd de anticorruptie voorstellen van SP-Europarlementariër Dennis de Jong verder uit te gaan werken. Morgen bespreekt de Eurocommissaris haar voorstellen met de ministers van justitie uit de verschillende landen. Dennis de Jong: 'Eindelijk actie. Gesterkt door het voorstel van de SP, dat wordt ondersteund door alle grote Europese fracties, heeft commissaris Malmström toegezegd dat zij de ministers wil overtuigen concreet werk van te maken van corruptiebestrijding. Volgende maand debatteert het Europarlement verder over de aanpak die vele miljarden aan corruptiegelden boven water moet krijgen'.

SP-Europarlementariër Dennis de Jong heeft een maand geleden, met steun van alle grote fracties in het Europarlement, de Eurocommissaris voorstellen gedaan voor corruptiebestrijding. Maandag heeft de Eurocommissaris haar actieplan tegen corruptiebestrijding gepresenteerd. Zij bedankte hierbij De Jong expliciet voor zijn adviezen. In de bijeenkomst vandaag met De Jong en enkele Parlementariërs die de voorstellen van De Jong namens hun groep ondersteunen zegde Malmström toe 'samen te willen optrekken met het Europees Parlement om de lidstaten te overtuigen corruptiebestrijding actiever op te pakken'. Daarnaast zegde ze toe het SP voorstel voor het oprichten van vliegende brigades van anticorruptie agenten te willen onderzoeken. Ook wil de Eurocommissaris dat er extra aandacht komt voor corruptiebestrijding in Ierland, Spanje, Griekenland en Portugal om te voorkomen dat corrupte politici en zakenlieden profiteren van de privatiseringen en de Europese financiële steun.

De Jong is tevreden: 'Eindelijk actie. En dat zonder nieuwe Europese wetgeving en zonder omslachtige procedures. De financiële speurders en vliegende brigades zijn een goede ondersteuning voor de lidstaten. De aansporing door de Commissie van de lidstaten, die zich niet aan internationale afspraken houden over corruptiebestrijding, is daarbij zeer welkom. Omdat er geschat wordt dat er jaarlijks 120 miljard Euro door de lidstaten verloren gaat door corruptie, levert dit straks iedereen ook nog een flinke duit op.'