SP-wethouders: Bestuursakkoord VNG is onaanvaardbaar

Het Bestuursakkoord dat de VNG met het Rijk heeft uitonderhandeld is onaanvaardbaar. Niet alleen wordt daarmee een enorme kaalslag op sociaal terrein via de gemeenten opgelegd, dat gebeurt dan ook nog eens op een manier die voor de gemeenten zelf onuitvoerbaar is. Tot deze conclusie kwamen SP-wethouders uit het hele land en SP-fractievoorzitter Emile Roemer in een gezamenlijk overleg. Roemer: 'Marginale aanpassingen van het conceptakkoord kunnen daar geen verandering in brengen. Er zitten gewoon fundamentele fouten in dit conceptakkoord. Gemeenten kunnen dit niet voor hun verantwoording nemen. Wij roepen alle gemeenten op dit akkoord te verwerpen.'

Volgens Roemer is het sowieso niet te verteren dat het kabinet in haar regeerakkoord heeft bepaald dat de sociale werkvoorziening voor nieuwe mensen bijna op slot gaat, en dat mensen met een beperking dan voor minder dan het minimumloon fulltime moeten gaan werken. 'En als je dan ook nog aan gemeenten vraagt dit te gaan uitvoeren met véél te weinig geld, dan weet je dat het óók voor de mensen die nu al in de sociale werkvoorziening zitten helemaal mis zal gaan.'

Ook de overheveling van de taken van de jeugdzorg naar de gemeente baart de SP-ers grote zorgen. Roemer: 'Nota bene bij de jeugdzorg zijn gemeenten eigenlijk blij dat ze deze taak krijgen. Maar als dat dan betekent dat ze tegelijkertijd 300 miljoen minder voor die taak krijgen, dan blijft van die blijdschap weinig of niets meer over. Het is een duidelijke patroon dat je ook ziet bij alle andere taken die bij de gemeente over de schutting worden gegooid. Ook daar moeten de gemeenten de bezuinigingen van het rijk gaan uitvoeren.'

De gezamenlijke conclusie van Emile Roemer en de SP-wethouders is dat op deze manier de crisis wordt afgewenteld op degenen die juist ondersteuning en solidariteit nodig hebben, en die op geen enkele manier de crisis veroorzaakt hebben. Roemer: 'Mensen met een handicap moeten straks onder het minimumloon gaan werken, en de bankiers strijken weer hun bonussen op. Dat is de manier waarop dit kabinet met de gevolgen van de crisis om gaat. Dat pikken wij niet. Armoede en tweedeling zullen door dit beleid nog verder toenemen. Sommige steden en regio´s waar de sociale problemen toch al groot zijn, zullen daar extra de dupe van worden.'