SP start zomeractie tegen homofobie op vakantie

Homofobie en discriminatie op basis van seksualiteit vormen in de Europese Unie nog steeds een groot probleem. In het Europees Parlement vinden er regelmatig discussies over plaats, maar vaak blijft het bij algemene uiteenzettingen. De SP-eurofractie gaat proberen praktijkvoorbeelden te verzamelen van hlbt?s (homoseksuelen, lesbiennes, biseksuelen en transgenders) die zelf tijdens hun vakantie in Europa het slachtoffer zijn geworden van homofobie, of meegemaakt hebben dat dit anderen is overkomen, De actie wordt ondersteund door de GayKrant en het COC. SP-Europarlementariƫr Dennis de Jong: 'We gaan digitale kaarten maken die mensen ons kunnen opsturen met hun ervaringen. Op de websites van de deelnemers aan deze actie kan iedereen de kaarten binnenkort aantreffen.'

De Jong hoopt na de zomer via de actie voldoende informatie te hebben ontvangen om het toekomstige Poolse voorzitterschap ervan te overtuigen werk te maken van de Europese Anti-discriminatie richtlijn. Het Europees Parlement is hier al een paar jaar geleden mee akkoord gegaan, maar de lidstaten maken geen enkele vooruitgang met de bespreking van het voorstel. De Jong: 'Het huidige Hongaarse voorzitterschap besteedde er helemaal geen aandacht aan, vandaar dat ik mijn hoop nu gevestigd heb op Polen dat op 1 juli a.s. voorzitter wordt. Via de praktijkvoorbeelden kan ik dan aantonen dat het hier niet gaat om een theoretisch probleem, maar om iets waar iedere dag ergens in Europa hlbt?s het slachtoffer van worden.'

Het is geen toeval dat de actie vandaag wordt aangekondigd: internationaal wordt 17 mei gevierd als de Internationale Dag tegen Homofobie en is er overal ter wereld aandacht voor de voortdurende strijd tegen homodiscriminatie. In de juni editie van GayKrant en op de websites van GK en het COC zal de actie binnenkort verder worden toegelicht.