SP: Europese Commissie zet achterkamertjes op een kier

SP-Europarlementariër Dennis de Jong ziet een opening in het zich al tijden voortslepende debat over de expertgroepen tussen het Europees Parlement en de Europese Commissie. Deze week ontving hij een brief waarin Eurocommissaris Šefčovič aangeeft met het parlement in gesprek te willen over de expertgroepen. De Jong: ‘Deze schimmige achterkamertjes zijn het Parlement al lange tijd een doorn in het oog en de Commissie hield tot nu toe de deur dicht, nu lijkt de deur op een kier te worden gezet. De stap in de goede richting komt geen dag te vroeg maar ik zal de uitgestoken hand Commissie met beide handen aannemen’.

Vorige week heeft de SP in het Europees Parlement en in de Tweede Kamer fractie nog vragen aan de Europese Commissie en de Nederlandse Regering gesteld over een expertgroep die belastingregels voor multinationals moet gaan vaststellen. Deze groep wordt gedomineerd door vertegenwoordigers van de grote bedrijven. Ook verschillende Ngo’s uitte vorige week stevige kritiek op de expertgroepen tijdens een debat in Brussel over deze expertgroepen. Volgens onder meer de Europese consumenten-, milieu- en transparantieorganisaties en de Europese vakbonden worden de meeste expertgroepen door de grote bedrijven gedomineerd en hebben de groepen, door het geheime karakter van de bijeenkomsten, te veel de sfeer van achterkamertjes. De SP-Eurofractie is van plan om met de Ngo’s voor het gesprek met de Europese Commissie klachten te verzamelen over de expertgroepen. De Jong: ‘Wij verwachten dat de verhalen die nu bekend zijn het topje van de ijsberg vormen en gaan nu snel een zwartboek maken om aan de Commissaris te overhandigen.’

In februari heeft het Europees Parlement op initiatief van de SP al gedebatteerd met de Europese Commissie over de ongebalanceerde samenstelling van de geheimzinnige expertgroepen. Tijdens het debat werd de verantwoordelijk Eurocommissaris Šefčovič vervangen door een collega, die het presteerde om geen enkele vraag vanuit het Europees Parlement te beantwoorden. De woordvoerders van alle Europese fracties hebben daarop op initiatief van De Jong een brief aan de Europese Commissie gestuurd. Die brief werd deze week beantwoord door de Eurocommissaris met een uitnodiging voor een gesprek tussen het Europees Parlement en de Europese Commissie. De expertgroepen, waarvan er meer dan duizend actief zijn, worden door de Commissie ingesteld als klankbord voor beleid, enkele van deze werkgroepen stellen ook voorstellen voor wet- en regelgeving op.