SP en GL: Staatssecretaris, steun stakend thuiszorgpersoneel!

Kamerleden Renske Leijten (SP) en Linda Voortman (GroenLinks) hebben vandaag het Viva! Zorggroeppersoneel toegesproken op hun tweede stakingsdag. Ze riepen daar de staatssecretaris op de kant van het personeel te kiezen. Leijten: 'Deze mensen staan voor hun beroep en weigeren te kiezen tussen loonsverlaging of ontslag. Daarom verdienen ze onze steun, en die van het kabinet. Deze mensen zijn de thuiszorg!' Voortman vergeleek de stakingen met de schoonmakersstaking van vorig jaar: 'We horen steeds meer over intimidatie van de stakers door Viva! Daarom wordt het steeds belangrijker dat de mensen in de thuiszorg de steun van de hele politiek krijgen.'

Leijten en Voortman hebben brieven in handen waarin Viva! Zorggroep, via een advocaat, de stakingsleiders commandeert op gesprek te komen. Ook wordt het de vakbond onmogelijk gemaakt om deze leiders bij te staan in de gesprekken. Leijten: 'Nu de zaken nog meer op scherp komen te staan, is niet kiezen een keuze voor de bestuurders. Het personeel heeft nu de steun van de politiek nodig in strijd tegen de directie van Viva.' Linda Voortman wijst erop dat juist door deze intimiderende stijl het te verklaren is dat eenderde wel getekend heeft voor minder salaris: 'Maar de tweederde die dat niet heeft gedaan, verdient onze steun. 3 euro per uur inleveren, wanneer je maar 13,60 bruto verdient, is absurd. Wij zullen het personeel blijven steunen in hun strijd voor een rechtvaardige beloning!'

Betrokken SP'ers