Roemer: 'Laat Faber desnoods in Duitsland straf uitzitten'

SP-fractievoorzitter Emile Roemer heeft in een uitzending van EenVandaag positief gereageerd op de suggestie dat de Nederlandse oorlogsmisdadiger Klaas-Carel Faber mogelijk in Duitsland zijn straf uit kan zitten. 'Ik heb al eerder gezegd dat wanneer Duitsland blijft weigeren Faber uit te leveren, dit een belangrijke mogelijkheid is om hem weer in het gevang te krijgen. Hoe dan ook, ik vind dat hij moet boeten voor zijn daden.'

Roemer maakt zich al langere tijd hard voor de uitlevering van Faber naar Nederland. Tot nu toe blijkt dat onmogelijk, omdat Faber ook de Duitse nationaliteit heeft. Hij verkreeg deze nationaliteit op basis van een wet die in 1943 door Adolf Hitler zelf werd ingevoerd. Door deze wet kreeg elke SS'er automatisch ook de Duitse nationaliteit.

Faber werd in Nederland veroordeeld wegens medeplichtigheid aan meerdere moorden, maar ontsnapte in 1952 uit een gevangenis in Breda en vluchtte naar Duitsland. In de uitzending van EenVandaag wordt wederom geopperd dat het mogelijk moet zijn Faber in Duitsland gevangen te zetten. Deze mogelijkheid wordt bevestigd door juristen en de advocaat van de slachtoffers van John Demjanjuk.

Roemer: 'Het recht moet zegevieren en het enige rechtvaardige in dit geval is dat Faber zijn straf uitzit. Het maakt mij niet uit waar hij vast zit, al is het op de Zuidpool.'

Het item over Klaas-Carel Faber begint na twaalf minuten

Betrokken SP'ers