OV-bezuinigingen leiden tot massaontslag

De bezuinigingen op het openbaar vervoer van dit kabinet zullen leiden tot het ontslag van duizenden mensen. Vandaag maakte de HTM bekend dat in Den Haag 500 mensen hun baan kwijt dreigen te raken. In Rotterdam en Amsterdam gaat het zelfs om 1000 en 1500 mensen. SP-Kamerlid Bashir is woedend op minister Schultz: ‘Dit kabinet beloofde door zogenaamde efficiencywinst 120 miljoen per jaar te besparen. Het wordt steeds duidelijker wat ze daarmee bedoelde: 3000 man goed personeel op straat gooien en betrouwbaar openbaar vervoer slopen.’

Volgens Bashir is het openbaar vervoer in z’n geheel in gevaar. De 120 miljoen die Schultz wil bezuinigen is gebaseerd op achterhaalde cijfers uit 2005. Sinds die tijd is er al voor meer dan 160 miljoen per jaar bezuinigd. ‘Iedere cent die je er nu nog afhaalt gaat ten koste van de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer en het personeel’, aldus Bashir.

Dat de kwaliteit van het openbaar vervoer in met name de drie grote steden in gevaar is, wordt bevestigd door de wethouders in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag (toevallig alle drie partijgenoten van VVD-minister Schultz). Amsterdam maakte eerder al bekend dat de plannen van het kabinet ervoor zorgen dat minstens 30 van de 44 buslijnen zullen verdwijnen, net als zes van de tien tramlijnen en een kwart van de metrolijnen. Op verzoek van Bashir zal een spoeddebat worden gehouden waarbij hij de plannen van Schultz wil terugdraaien.