Minister van Buitenlandse Zaken Nicaragua: 'Zet de hulp niet stop'

In het kader van zijn Europese rondreis bracht de Nicaraguaanse minister van Buitenlandse Zaken Samuel Santos, vergezeld door onder andere de Nicaraguaanse ambassadeur in Nederland Carlos Argüello Gomez, vandaag een bezoek aan de SP. Santos sprak er zijn waardering uit voor de hulp die Nicaragua de afgelopen dertig jaar uit Nederland ontvangen heeft. 'Niet alleen zijn we dankbaar voor die hulp, maar wat nog belangrijker is: die hulp is ook goed gebruikt. Daarom hoop ik dat Nederland ook in de toekomst haar ontwikkelingsinspanningen voortzet, én ik hoop dat Nederlandse investeerders Nicaragua weten te vinden.' Dit kabinet heeft Nicaragua van de lijst met hulpontvangende landen geschrapt.

De Nicaraguaanse delegatie werd ontvangen door SP-secretaris Hans van Heijningen en beleidsmedewerker buitenland van de Tweede Kamer-fractie, Guido van Leemput. Volgens de Nicaraguaanse ambassadeur Gomez boekt zijn land – dat tot de armste landen van Latijns-Amerika behoort – op tal van gebieden vooruitgang onder de huidige Sandinistisch regering. 'Nicaragua is ondanks de armoede op afstand het veiligste land van Centraal-Amerika. Het is het enige land in Centraal-Amerika waar uw ambassadeur en onze ministers 's avonds zonder risico over straat kunnen lopen, de anti-drugsorganisatie van de Amerikaanse regering, de DEA, complimenteert ons met onze serieuze aanpak van de drugshandel en wat betreft het vastleggen van eigendomsrechten – niet alleen van inheemse gemeenschappen maar ook van particuliere investeerders – hebben we de afgelopen jaren belangrijke stappen vooruit gezet.'

Volgens de ambassadeur heeft het land zich onder aanvoering van de regering van Daniel Ortega ontwikkeld van voedselimporteur tot exporteur. Buitenlandse investeringen zijn toegenomen. Minder mensen lijden honger en de gratis onderwijs- en gezondheidszorg-voorzieningen zijn uitgebreid. Onder druk van de vorige rechtse regering is er een anti-abortuswet ingevoerd, maar de huidige regering houdt vast aan het medisch protocol van voor 2006, wat maakt dat er geen arts voor de rechter is gedaagd.

In een vorig jaar verschenen rapport van de IOB (Ministerie van Buitenlandse Zaken) wordt geconstateerd dat een deel van de Nederlandse hulp goed terecht is gekomen (gezondheidszorg) en een ander deel (versterking van bestuur) minder goed heeft uitgepakt. Daarbij heeft het lompe optreden van VVD-Europarlementariër Van Baalen – in zijn hoedanigheid van vertegenwoordiger van de Liberale Internationale – de relatie tussen Nederland en Nicaragua behoorlijk verziekt. Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat de huidige CDA-VVD regering Nicaragua, evenals tientallen andere landen, geschrapt heeft van het lijstje hulpontvangende landen. Minister Santor noemt dit 'treurig': 'Nicaragua gaat vooruit terwijl Nederland terugtrekkende bewegingen maakt. Niet alleen hoop ik dat Nederland haar ontwikkelingsinspanningen voortzet, maar ook hoop ik dat Nederlandse investeerders Nicaragua weten te vinden. Communicatie, weg- en waterbouw, toerisme, landbouw, alternatieve energie, ons land is qua investeringsklimaat aantrekkelijk en onze mensen hebben werk en inkomen nodig.'