Maxima: prinses of koningin?

'Als Willem-Alexander koning wordt, mag Maxima best koningin zijn.' Dat zegt SP-Kamerlid Ronald van Raak in reactie op PvdA en GroenLinks, die vinden dat Maxima prinses moet blijven. De titel van Maxima is volgens Van Raak niet zo belangrijk: 'Veel belangrijker is dat we de monarchie meer bij de tijd brengen.'

Van Raak: ‘De vrouwen van koning Willem I, Willem II en Willem III werden allemaal koningin. Toen koningin Wilhelmina aantrad, werd haar man Hendrik prins. In de Grondwet staat alleen dat we een ‘Koning’ hebben en men wilde verwarring voorkomen. Ook Bernard en Claus werden daarna prins. Voor Maxima geldt dat bezwaar echter niet. Bovendien ziet de meerderheid van de bevolking het liefst dat Maxima koningin wordt.’

PvdA en GroenLinks hebben volgens Van Raak wel gelijk dat er een onderscheid wordt gemaakt: ‘De vrouw van de koning kan nu wel koningin worden, maar de man van de koningin geen koning. Ik kan me voorstellen dat als Amalia straks met een man trouwt hij ook gewoon koning wordt. Maar laten we vooral de monarchie meer bij de tijd brengen. Het probleem is niet de naam van koning of koningin, maar dat deze zich bemoeit met de formatie en onderdeel is van de regering. Het zou goed zijn als we daar samen plannen over kunnen maken.’