Leijten steunt thuiszorgstakers in strijd tegen 30%-salarisverlaging

Renske Leijten

SP-Kamerlid Renske Leijten steunde vandaag de stakende thuiszorgmedewerkers van Viva Zorggroep in Haarlem en Velsen. Begin dit jaar kregen 650 thuishulpen van Viva de keuze tussen 20 tot 30 procent minder salaris of ontslag. Leijten: ‘Deze staking is van belang voor behoud van salaris, maar ook voor het behoud van een mooi beroep. Overal in Nederland worden in de thuiszorg goede zorgbanen omgezet in pulpbanen. Dit is een zeldzame staking in de zorg, een sector waar vrijwel nooit gestaakt wordt. De actie is daarom van nationaal belang.’

Volgens de directie van Viva Zorggroep is salarisverlaging noodzakelijk omdat het signaleren van hoe het mensen gaat die thuis zorg krijgen, niet meer tot de functie van de medewerkers behoort. Dat betekent ook een lagere salarisschaal. Van de 13,10 bruto per uur zal het salaris naar 9,80 euro per uur gaan. Voor iemand die 26 uur werkt in de week betekent dat 300 euro minder per maand.

Leijten: ‘Het is werkelijk absurd wat hier gebeurt. De gemeenten wijzen naar Viva en die wijst weer naar gemeenten. Hier worden de medewerkers en de mensen thuis vermangeld en dat moet stoppen.Dat de actie uitmondt in een staking is de schuld van deze twee kibbelende partijen. Dit laat maar zien dat daar waar je winstoogmerk introduceert, het personeel de prijs betaalt.'

Ook volgens de woordvoerder van de stakers, Annemiek Couzy, heeft het personeel geen andere keuze dan te staken: ‘We staan met de rug tegen de muur. We staken vandaag voor behoud van salaris én voor de mensen die thuis zorg van ons krijgen, want ook zij zijn de dupe wanneer wij ontslag krijgen.’

Betrokken SP'ers