‘Een land in diepe schuld geef je geen nieuwe creditcard’

Nederland moet geen nieuw geld naar Griekenland sturen zolang er geen uitzicht is op het wegwerken van de Griekse schulden. ‘Praat eens met een medewerker uit de schuldhulpverlening en die zal het bevestigen: nog nooit is iemand uit de schulden gekomen door hem een nieuwe creditcard te geven. Hou de bevolking niet langer voor de gek en grijp in,’ zei SP-leider Emile Roemer vandaag tegen premier Rutte. De SP wil direct beginnen met het herstructureren van de Griekse schuld om te voorkomen dat nog meer belastinggeld over de balk gaat.

De SP vreest dat belastinggeld dat naar Griekenland wordt gestuurd, niet terug zal komen. Roemer: ‘Het geld dat het kabinet naar Griekenland wil sturen, maakt precies één rondje om de Akropolis, om vervolgens rechtstreeks in de kas van Duitse en Franse banken te belanden.’

De SP-leider stelde vast dat de omgang met de eurocrisis en de bezuinigingen in Griekenland exemplarisch voor de keuzes van dit kabinet: ‘Nog altijd kiest het kabinet ervoor om de belangen van de banken te beschermen ten koste van de belangen van de belastingbetalers.’

Bij een schuldenherstructurering zullen degenen die geld uit hebben geleend aan Griekenland, zoals banken en andere financiële instellingen, een deel van hun geld niet terug krijgen. Zowel de schuldeisers (banken) als de schuldenaar (Griekenland) hebben bij het aangaan van een lening een verantwoordelijkheid. Het is daarom geen vreemd idee om van de financiële sector ook een bijdrage te vragen om de Griekse problemen op te lossen. Hoe langer er echter gewacht wordt met het verminderen van schulden, hoe meer de banken, hedgefondsen en andere geldschieters zich terugtrekken en de private schuld is vervangen door publieke schuld. Roemer: ‘De banken en de hedgefondsen hebben hun kop uit de strop gehaald en die van ons er in geduwd. Zo betalen we met z’n allen de schulden en zien we geen rode cent terugkomen.’