Kabinet steunt SP: meer invloed leraren op MBO

Minister Van Bijsterveldt heeft in de Kamer toe moeten geven dat de ‘vernieuwingen’ in het middelbaar beroepsonderwijs van de afgelopen jaren, ertoe geleid hebben dat de balans tussen kennis en vaardigheden weg is. SP-Kamerlid Manja Smits: ‘Na onze jarenlange kritiek op het competentiegericht onderwijs, onderkent de minister eindelijk dit probleem. Eindelijk krijgen leraren weer invloed op de lesstof. Er is nog veel te verbeteren in het MBO, maar dit is een stap in de goede richting.’

De Kamer debatteerde wederom over het competentiegericht onderwijs, een manier van onderwijs waarin leerlingen zich meer richten op vaardigheden dan op vakkennis. Tijdens dit debat ontstond brede steun voor het voorstel van Smits, waardoor leraren een vaste plaats krijgen in commissies die de inhoud van vakken gaan bepalen. ‘Dit is een belangrijke overwinning. De mensen uit de praktijk krijgen zo weer wat te zeggen over wat ze leerlingen moeten leren. Helaas blijft de bureaucratische rompslomp die het competentiegericht onderwijs met zich meebrengt, bestaan. Het MBO heeft dus nog een lange weg te gaan.’

De SP heeft het competentieonderwijs altijd een vernieling in plaats van een vernieuwing van het onderwijs gevonden. Leraren wilden het niet, studenten klaagden over een gebrek aan fatsoenlijke les, en onderwijs werd steeds vaker gegeven door onderwijsondersteuners in plaats van door echte leraren. Smits: ‘Ik heb de minister gewaarschuwd dat dit de allerlaatste keer moet zijn dat leraren niet betrokken worden vanaf het allereerste begin. Na jarenlang debatteren heeft zij dit eindelijk toegezegd, dus ik zal haar in de gaten houden.’

Ondanks deze verbetering, ziet de SP het competentiegericht onderwijs nog steeds als verslechtering van het onderwijs op het MBO. Daarom zal de partij tegen de wet stemmen.