De Jong: rekening houden met coöperatieve banken bij Bazel III

‘Coöperatieve banken hebben een andere opzet dan gewone banken. Zo zijn de leden de eigenaars, wat effect heeft op de bedrijfsvoering. Er moet dan ook rekening gehouden worden met deze banken’. Dat stellen de coöperatieve bankensector en SP-Europarlementariër Dennis de Jong op een gemeenschappelijke bijeenkomst vandaag.

Dennis de Jong zit de bijeenkomst met de coöperatieve bankensector voor

De drukbezochte bijeenkomst in het Europees Parlement was bedoeld om de Europese Commissie en Europarlementariërs suggesties te doen over nieuwe bankenregels. De bankenregels, CRD IV, zijn een onderdeel van de Basel III afspraken over internationaal bankieren. De directeur-generaal van de afdeling Interne Markt van de Europese Commissie zegde toe dat er rekening zal worden gehouden met de speciale eigenschappen van coöperatieve banken. Zo zal er tot 2018 niet worden ingegrepen in de verhouding tussen eigen kapitaal en uit te lenen kapitaal, de zogenaamde hefboomverhouding. Vooral voor niet risicovolle leningen, waar coöperatieve bedrijven er veel van hebben, is dit belangrijk. Ook gaat de Commissie de effecten van de nieuwe maatregelen specifiek toetsen voor de gehele coöperatieve sector.

Coöperatieve bedrijven zijn ledenorganisaties en hebben winst niet als doel maar als middel. Opvallend is dat deze bedrijven het hierdoor uitstekend hebben gedaan tijdens de financiële crisis. Zo heeft de coöperatieve bank Rabobank de crisis zonder staatssteun doorstaan en zag het vertrouwen van de klant in 2009 toenemen van 40 tot 50%. 'Coöperatieve bedrijven zijn belangrijk om een andere en stabielere economie te creëren' aldus de Jong, 'alle reden om het coöperatief model uit te venten'.