Geen mega-universiteit door fusie UvA en VU

Het plan van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit om te fuseren, is zeer onverstandig. Dat zegt SP Kamerlid Jasper van Dijk in reactie op het bericht van scienceguide.nl over een mogelijk samengaan van de twee Amsterdamse universiteiten. 'De schaalvergroting in het onderwijs is doorgeschoten, we moeten nu op weg naar schaalverkleining. Ik vraag staatssecretaris Zijlstra om dit fusieplan ongedaan te maken nog voor eraan begonnen kan worden.'

Indien UvA en VU werkelijk samengaan, ontstaat een mega-universiteit met tienduizenden studenten. Dat geldt des te meer, omdat de UvA al is samengegaan met de Hogeschool van Amsterdam en de VU met Hogeschool Windesheim. 'Voor deze bestuurders telt maar één ding: groot, groter, grootst. De anonimiteit zal verder toenemen en de verbondenheid tussen docenten, hoogleraren en studenten zal afnemen. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede. Ook de twee verschillende tradities van de universiteiten worden zo rücksichtslos op één hoop gegooid.'

Van Dijk wil dat staatssecretaris Zijlstra de fusie tegenhoudt: 'In de intentieverklaring wordt nog diplomatiek gesproken over een 'alliantie', maar je kunt ervan uitgaan dat dit de eerste stap is naar een fusie met één bestuur dat mijlenver verwijderd staat van de collegezaal. Opnieuw dreigt kwaliteit het onderspit te delven en gaat het alleen maar om schaalvergroting en een hoger rendement. Je zou hopen dat we dit achter ons hadden gelaten, maar sommige bestuurders leven nog steeds in de jaren negentig toen de schaalvergroting nog werd aangemoedigd.'

Van Dijk heeft de kwestie aangemeld voor het vragenuur van aanstaande dinsdag. Hij zal dan onder meer vragen in hoeverre dit voornemen in strijd is met de fusietoets, waarbij nieuwe fusies in het onderwijs aan strenge voorwaarden zijn gebonden.