Geen belang dierenartsen in antibiotica-industrie

SP-Kamerlid Henk van Gerven heeft vandaag bepleit dat een einde moet komen aan de situatie waarin dierenartsen aandelen hebben in de antibiotica-industrie en verdienen aan de verkoop van antibiotica. De belangenverstrengeling is volgens Van Gerven een belangrijke reden voor de gigantische hoeveelheid antibiotica die in de Nederlandse landbouw wordt gebruikt. In de AUV Holding verdienen zo’n 2000 dierenartsen aan de verkoop van antibiotica en andere geneesmiddelen. ‘Dierenartsen hebben een dubbel belang bij de verkoop van antibiotica. Ten eerste krijgen ze daar geld voor en ten tweede gaat zo de uitkering die ze uit deze Holding krijgen omhoog. Dat is niet alleen belangenverstrengeling, maar ook nog eens gevaarlijk voor de volksgezondheid.’

Er zijn in Nederland maar liefst 2000 dierenartsen, die een belang hebben in de AUV Holding. Dat betekent dat zij voor een deel van hun inkomsten rechtstreeks afhankelijk zijn van de omvang van de verkoop van antibiotica en andere medicijnen. Van Gerven: ‘Steeds vaker horen we over bacteriën die resistent zijn voor bepaalde soorten antibiotica. Dit begint een steeds groter gevaar voor de volksgezondheid te worden. Dierenartsen moeten dieren genezen, niet apothekertje gaan spelen.’

De SP’er wil dat de 2000 dierenartsen die een financieel belang hebben in de antibiotica, hun belang in de AUV Holding opgeven. Antibiotica en andere medicijnen kunnen collectief ingekocht worden via een stichting. Dan zouden dierenartsen niet extra geld krijgen wanneer ze veel antibiotica verkopen.

Betrokken SP'ers