Fraude H+B Thuiszorg: ‘Commercie leidt tot maffiapraktijken in thuiszorg’

‘Onderaanbestedingen in de thuiszorg en de jacht naar hoge winsten maken de thuiszorg kapot.’ Dat zegt SP-Kamerlid Renske Leijten in reactie op de grootschalige fraude bij H+B Thuiszorg in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Uit een uitzending van EenVandaag blijkt dat bij H+B Thuiszorg vele miljoenen zijn verdwenen door het wegsluizen van zorggeld, het declareren van hoge bedragen voor niet-geleverde zorg en door de inzet van ongeschoolde medewerkers. Leijten: ‘Deze zaak laat zien dat cowboys de thuiszorg aan het overnemen zijn. Overheden maken afspraken met gecertificeerde thuiszorgorganisaties maar beseffen niet dat hier een web van obscure onderaannemers onder hangt. Het onderaanbesteden van thuiszorg, leidt tot maffiapraktijken, dat moeten we snel verbieden.’

De directeur van H+B Thuiszorg is geraffineerd te werk gegaan. Door het oprichten van een wirwar van BV’s zijn vele miljoenen aan zorggeld weggesluisd naar zijn eigen rekening. Gecertificeerde leveranciers van thuiszorg regelen in opdracht van de overheid de thuiszorg maar huren op hun beurt weer andere - ongecertificeerde - bedrijfjes in om de zorg daadwerkelijk uit te voeren.

Als ‘bedankje’ voor het meeliften op het certificaat betalen de bedrijfjes flinke bedragen aan de hoofdaannemer. Tegelijkertijd drukken deze BV’tjes de kosten door het personeel uit te buiten, door onterechte declaraties in te dienen, en door niet-gediplomeerd personeel zorgtaken te laten uitvoeren. Leijten: ‘Het is hele smerige business. Het blijkt dat vooral allochtone ouderen de dupe zijn van deze fraude omdat zij de taal niet spreken en daardoor niet snappen hoe de thuiszorg is geregeld. Deze mensen worden aangemoedigd thuiszorg aan te vragen, maar krijgen vervolgens minder zorg of zelfs helemaal niet. Uiteindelijk wordt maar één iemand beter van deze zwendel en dat is de directeur die de hele constructie uitgedokterd heeft.’

Inmiddels wordt duidelijk dat H+B Thuiszorg ook via het Persoons Gebonden Budget (PGB) probeert om mensen op te lichten. Leijten: 'Ouderen wordt verteld dat ze een PGB moeten aanvragen om thuiszorg te krijgen. Vervolgens neemt een tussenpersoon het budget over en krijgen de ouderen slechts voor een deel van het geld thuiszorg. De rest van het geld verdwijnt in de zakken van deze kwaadwillende mensen die graag een slaatje willen slaan uit de kwetsbaarheid van (allochtone) ouderen.'

De SP vreest dat de fraude met thuiszorggeld zich niet beperkt tot H+B Thuiszorg. Leijten: ‘De kabinetten van Balkenende hebben een thuiszorgsysteem opgetuigd dat uitnodigt tot fraude. Het is een volstrekt ondoorzichtige 'markt' geworden. Helaas zien we dat de thuiszorg niet alleen bemand wordt door goedwillende zorgverleners maar ook steeds meer door snelle jongens op zoek naar geld. Dat moeten we niet toestaan, we moeten de commercie in de thuiszorg nu een halt toe roepen. Dat betekent dat we allereerst het onderaanbesteden moeten verbieden. Zo kan de overheid grip houden op de organisatie waarmee ze afspraken maakt. Zolang in de thuiszorg zo makkelijk geld kan worden verdiend over de rug van ouderen en zieken, zullen we meer van dit soort diefstal blijven zien.’