Een derde brandweermensen dreigt te stoppen

Ruim een derde van alle brandweermensen betwijfelt of ze bij de brandweer blijft. Dat blijkt uit onderzoek dat de SP heeft gedaan onder ruim 3.500 brandweermensen. De brandweer draait grotendeels op vrijwilligers en vooral die dreigen af te haken. De eisen die aan vrijwilligers worden gesteld worden steeds groter. Ook de schaalvergroting (regionalisering) van de brandweer heeft veel kwaad bloed gezet. Volgens brandweermensen heeft dit de afstand tussen leiding en werkvloer vergroot en leidt het tot minder betrokkenheid van het personeel. Ook de gedwongen aanwezigheid op de kazernes (kazernering) zien vrijwilligers niet zitten. Vrijwilligers vrezen dat zij het brandweerwerk steeds minder kunnen combineren met het gezin en met hun werk.

Politici en leidinggevenden hebben volgens de brandweermensen veel te weinig kennis van de problemen op de werkvloer. De brandweermensen staan zeer afwijzend tegenover experimenten van bestuurders, zoals minder mensen op de brandweerwagen. De invoering van nieuwe kleine voertuigen met minder mensen (SIV’s) leidt tot veel verzet. 81 procent van de brandweermensen zit dit experiment niet zitten, omdat het leidt tot gevaar voor burgers en personeel en ten koste gaat van de kwaliteit van de brandweer:

Volgens SP-Kamerlid Ronald van Raak moet de minister deze signalen de werkvloer serieus nemen: ‘De minister moet stoppen met de verplichte regionalisering en kazernering. Ook moeten we geen experimenten met minder mensen en andere wagens gaan uitvoeren, als de brandweermensen hier niet achter staan. Veel brandweermensen klagen dat managers over hun rug de brandweer besturen en daarbij veel kapot maken. De bezuinigingen die veel gemeenten nu doorvoeren zijn volgens veel brandweermensen gevaarlijk voor burgers en voor collega’s. De schaalvergroting, de experimenten en de bezuinigingen in deze vorm zijn een gevaar voor de veiligheid. De minister moet daar mee stoppen en eerst de mensen op de werkvloer betrekken bij het beleid.’

Betrokken SP'ers