Megasalaris voor AFM-baas: Kabinet grijpt niet in

Het kabinet maakt bij monde van minister van Financiën De Jager duidelijk niet te zullen ingrijpen bij het enorme salaris dat de nieuwe topman van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat verdienen. SP-Kamerlid Ewout Irrgang riep De Jager naar de Tweede Kamer om opheldering te geven over het ambtenarensalaris van vier ton voor de opvolger van de huidige AFM-voorzitter Hoogervorst.

Irrgang: ‘De AFM houdt toezicht op de financiële markten in Nederland. Als toezichthouder is de AFM vaak niet te beroerd om losbandige lieden in de financiële sector flink de maat te nemen. Dat is een goede zaak, maar dan moet je ook naar jezelf kijken. Een dergelijk salaris voor een ambtenaar is buitensporig hoog en veel meer dan de minister-president verdient.’

Al bij het aantreden van de vertrekkende topman van de AFM, Hans Hoogervorst, eiste de SP dat er een einde zou komen aan het enorm hoge salaris van de top. Dat gebeurt nu opnieuw niet.

Irrgang: ‘Dit kabinet schept graag op over haar daadkracht, maar laat daar niets van zien als het aankomt op de aanpak van topinkomens in de publieke sector. De AFM is een publieke dienst en daar hoort het maximum van de minister-president te gelden. Het is niet uit te leggen waarom iemand in een lagere functie dan de premier tóch meer moet verdienen dan de premier.’