Leijten roept Rutte naar de Kamer: ‘Bestuursakkoord ondermijnt Kant-wetten’

SP-Kamerlid Renske Leijten wil onmiddellijk opheldering over het akkoord dat het kabinet aan het sluiten is met gemeenten en provincies. In het akkoord is opgenomen dat ruim 2 miljard euro aan zorggeld door gemeenten niet langer verplicht aan zorg hoeft worden uitgegeven. Leijten: ‘Dat staat haaks op de door de Tweede Kamer aangenomen wetten van Agnes Kant. In één van die wetten wordt geregeld dat zorggeld, zoals geld voor de dagopvang, ook daadwerkelijk aan zorg moeten worden uitgegeven. Rutte schoffeert hiermee de Tweede Kamer.’

Leijten spreekt schande van de schimmige manier waarop het zorggeld door de gemeenten en het kabinet verkwanseld wordt: ‘Dit kan echt niet. De wetten van Agnes Kant zijn juist aangenomen om het recht op goede zorg voor mensen te behouden. Als het aan het kabinet en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) ligt, kan in een VVD-gemeente het zorggeld zomaar naar extra asfalt gaan. Die rechtsongelijkheid wil de Tweede Kamer niet. Niet voor niets hebben ze de wetten van Agnes Kant ondersteund.’

De opstelling van de VNG is volgens Leijten onbegrijpelijk: ‘Zij stellen de autonomie van gemeenten boven het recht op zorg. Lokale bestuurders willen juist het tegenovergestelde, namelijk voldoende geld voor goede zorg. Ik voorzie grote problemen als dit akkoord met deze afspraken gesloten wordt. Het lijkt erop dat de kongsi van kabinet en VNG in de achterkamers afspraken heeft gemaakt die de aftrap gaan vormen voor verdere afbraak van onze zorg.’

Leijten heeft voor het voeren van haar debat inmiddels steun van de PvdA, PVV, GroenLinks en D66.