Kunduz-voorwaarden GroenLinks niet waargemaakt

'De voorwaarden die GroenLinks heeft gesteld aan de steun voor een politietrainingsmissie naar de Afghaanse provincie Kunduz worden bij lange na niet waargemaakt,’ dat zegt Tweede Kamerlid Harry van Bommel. Hij baseert zich hierbij op onderzoek van het Wetenschappelijk Bureau van zijn partij. ‘Als GroenLinks volgende week definitief instemt met deelname aan deze missie dan verspeelt ze haar geloofwaardigheid,’ aldus Van Bommel.

Kunduz-missie

Het Wetenschappelijk Bureau van de SP heeft in het rapport ‘De Kunduz-missie en de garanties van Rutte’ (pdf) alle toezeggingen van premier Rutte op een rijtje gezet en getoetst aan de realiteit van nu. De conclusies zijn helder, de meeste beloften van premier Rutte worden niet waargemaakt: Het gaat niet om een civiele maar een militaire missie; de politie opleiding zal voorlopig niet uit 8 maar uit 6 weken bestaan; de F16’s zijn er niet alleen voor de trainingsmissie maar kunnen in heel Afghanistan worden ingezet. ‘Als GroenLinks ondanks deze feiten definitief akkoord gaat met de Kunduz-missie dan verwacht ik dat veel GroenLinksers zullen afhaken,’ zegt Van Bommel.

GroenLinks is niet de enige partij die twijfelt over de Kunduz-missie. Ook de ChristenUnie heeft nadere voorwaarden aan de missie gesteld. Woordvoerder Voordewind zei daarover recent: "Het kan niet zo zijn dat je daar de rechtsstaat opbouwt en dat ergens verderop christenen worden vermoord." Van Bommel: ‘Toch blijkt ook dat de praktijk in het Afghanistan van nu. Niet alleen de corruptie is een groot probleem, ook de wetteloosheid is alom aanwezig.’

De SP verwacht dat GroenLinks en de ChristenUnie uiteindelijk hun steun aan de Kunduz-missie zullen intrekken. Van Bommel voelt zich daarbij gesteund door de oud-minister van Defensie Van Middelkoop. Hij zegt vandaag in De Volkskrant: "De Kamer moet de verleiding weerstaan om een beetje op de stoel van de Commandant der Strijdkrachten of de regering te gaan zitten om iets aan die missie te veranderen om partijpolitieke of binnenlands politieke redenen." ‘Dat is precies wat er is gebeurd met deze missie. GroenLinks en de ChristenUnie zijn op de stoel van de regering gaan zitten. Daar zijn deze Kamerleden niet voor ingehuurd,’ aldus Van Bommel.