Kabinet kijkt weg bij topinkomens bedrijfsleven

Het kabinet weigert in te grijpen in de bonuscultuur van grote bedrijven. Dat werd vandaag tijdens het Vragenuur duidelijk. ‘Gewone mensen, de mensen die echt werken voor de winst van een bedrijf, worden door het kabinet op de nullijn gezet, terwijl de hoge heren alweer druk bezig zijn met het vullen van de eigen zakken. Heel Nederland wil dat een einde komt aan deze graaicultuur maar een handvol hoge heren trekt zich hier niets van aan’, aldus Karabulut.

Karabulut riep minister Kamp van Sociale Zaken naar de Kamer naar aanleiding van een bericht in NRC Handelsblad, waaruit duidelijk werd dat topbestuurders het afgelopen jaar gemiddeld 30% salaris erbij krijgen. ‘Een topman van KPN die 5000 mensen de laan uit wil sturen, wordt hiervoor beloond met een buitensporig salaris van 750.000 euro. Dan kan de minister 100 keer zeggen dat deze mensen beloond worden voor hun bijzondere prestaties, maar 5000 mensen ontslaan vind ik niet een reden voor een beloning. We moeten af van de graaicultuur aan de top, die het korte termijnbelang voorop stelt en de economie op lange termijn alleen maar kwaad doet. De minister vindt 30% erbij voor de top goed voor Nederland, maar dom voor gewone werknemers. Daarmee kiest hij voor een kleine groep mensen die zich over de ruggen van de gewone man en vrouw verrijken.’

Karabulut bepleitte in de Kamer een verbod op bonussen en het onder de normale CAO laten vallen van de managers van een bedrijf. ‘Het probleem is dat een bonus vooral winst op de korte termijn beloont, ook wanneer dit op de lange termijn een bedrijf of de economie schaadt. Managers zijn ook gewoon mensen in dienst van een bedrijf en moeten daarom – net als de rest van het bedrijf – gewoon beloond worden volgens de CAO-afspraken die werkgevers met de vakbonden hebben gemaakt.’