Europarlementariërs gaan problematiek Nigerdelta onderzoeken

Het Europees parlement moet een onderzoek uitvoeren naar de problematiek in de Nigerdelta. Daarvoor moet er ook een fact-finding missie naar de Nigerdelta worden georganiseerd zodat Europarlementariërs met eigen ogen de problemen kunnen bekijken. Dat is een belangrijke uitkomst van de bijeenkomst tussen Europarlementariërs, de Nigeriaanse overheid en belangenorganisaties. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Dit olierijke gebied wordt geplaagd door geweld, corruptie, vervuiling en onderontwikkeling. Alle partijen uit de regio en het Europees Parlement hebben vandaag toegezegd samen te willen werken om deze problemen aan te pakken. Dit is een grote stap vooruit na een periode van moeizame samenwerking tussen deze partijen’.

Wel meewerken, niet aanwezig Ondanks de afzegging van oliemaatschappijen Shell, Total en ENI op het laatste moment willen de oliemaatschappijen wel meewerken aan verdere stappen. Zo zijn de maatschappijen bereid om de Europarlementariërs in Nigeria te ontvangen en willen ze betrokken zijn bij vervolgafspraken met de partners. De Jong: ‘De afwezigheid van de oliemaatschappijen nu is zuur maar ik heb er vertrouwen in dat ze snel hun betrokkenheid tonen en hun afspraken aan alle partijen nakomen’.

Bij de bijeenkomst waren naast Europarlementariërs ook de Nigeriaanse Ambassadeur, de overkoepelende organisatie voor transparantie in de olie-industrie (EITI), milieu- en mensenrechtenorganisaties, de Wereldbank en vertegenwoordigers van de Europese Commissie aanwezig. Naar aanleiding van de bijeenkomst hielden Dennis de Jong (SP), Eva Joly (De Groenen, Frankrijk), Marietje Schaake (D66) en Sharon Gesthuizen (SP Tweede Kamerlid) een persconferentie. De Tweede Kamer organiseerde op initiatief van Sharon Gesthuizen op 26 januari een hoorzitting over de problemen in de Nigerdelta.