CAO postbezorgers beloning slecht gedrag postbedrijven

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen heeft teleurgesteld gereageerd op de deze week overeengekomen CAO tussen nieuwe postbedrijven en de vakbonden. De bedrijven krijgen tot eind 2013 de tijd om 80% van hun werknemers een vast contract te geven in plaats van de huidige betaling per poststuk. 'Dit betekent dat de komende twee en een half jaar de valse concurrentie tussen postbodes en postbezorgers blijft bestaan. Nog langer dit toestaan betekent het einde van fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in de post.'

Na de volledige liberalisering van de postmarkt in 2009 werd afgesproken dat de nieuwe bedrijven uiterlijk eind 2012 80% van hun werknemers een vast contract moesten aanbieden. Tot nu toe gebeurt dit slechts mondjesmaat. Postbezorgers werken volgens een zogenaamd Overeenkomst van Opdracht. De vergoeding per bezorgde brief is echter zo laag, dat het voor veel mensen onmogelijk blijkt om het minimumloon te kunnen verdienen.

Gesthuizen: 'De bedrijven hebben opzettelijk niks gedaan om deze afspraak na te komen. Met deze nieuwe CAO hoeven ze maar 10% van al hun werknemers aan het eind van dit jaar een vast contract aan te bieden. Doordat de nieuwe postbedrijven al jaren proberen de gemaakte afspraken niet na te komen, krijgen ze nu een jaar extra. Dat is een beloning voor slecht gedrag. Met dit akkoord wordt de onacceptabele concurrentie tussen postbezorgers met stukloon en postbodes met een vast contract nog langer toegestaan, ten koste van postbodes en postbezorgers.'

Betrokken SP'ers