Vrijlating militairen voortreffelijk nieuws

Volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel is de vrijlating van de drie Nederlandse militairen door de Libische autoriteiten ‘voortreffelijk nieuws’. ‘Op de eerste plaats voor de militairen en hun familie, maar ook voor de krijgsmacht. Het zou rampzalig zijn geweest indien dit een slepende kwestie was geworden. Nu kan het politieke verantwoordingsproces beginnen’.

Volgens de SP zijn er drie hoofdvragen die moeten worden beantwoord. Ten eerste de vraag waarom er voor deze wijze van evacueren is gekozen. Ten tweede de vraag wat er precies fout is gegaan en of dat verwijtbaar is. Tenslotte de vraag hoe het onderhandelingsproces is verlopen. ‘Die laatste vraag moet vermoedelijk deels vertrouwelijk worden beantwoord omdat Nederland geen strategische informatie kan vrijgeven. Dat zou de onderhandelingspositie in de toekomst erg kunnen schaden’, aldus Van Bommel.

Van Bommel zal vandaag bij het kabinet aandringen op het samenstellen van een ‘feitenrelaas’. ‘Voor een juiste beoordeling van deze kwestie is het nodig dat we stap voor stap het handelen van de ministers van Buitenlandse Zaken en Defensie kunnen beoordelen. Daarna verwachten we een toelichting van de bewindslieden op de gemaakte keuzes en kunnen we het debat aangaan. Het is van belang dat het kabinet maximale openheid van zaken geeft’, aldus Van Bommel.